Onderwerpen > Jongerenparticipatie en co-creatie
Jongerenparticipatie en co-creatie


De MDT-werkwijze
Bij alle relevante ontwikkelingen en vraagstukken binnen MDT betrekken we degenen die er in de praktijk mee te maken krijgen. In de doorontwikkeling van MDT is er structureel feedback opgehaald om MDT continu te verbeteren en zijn nieuwe plannen altijd samen met jongeren en het netwerk gemaakt. Dit maakt het programma zo uniek.
Wij vragen MDT-organisaties om actief met ons mee te denken. Bijvoorbeeld in de verduurzamingsopgave van MDT, die het de komende periode centraal staat. Zo zorgen we ervoor dat hetgeen we hebben opgebouwd ook doorgeven. Vanuit het landelijke MDT-team kun jij dus gevraagd worden om met ons mee te denken of mee te doen. Dit doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld met vragenlijsten, diepte-interviews en co-creatiesessies. Weet dat je ons ontzettend helpt als je meedoet!
Jongerenparticipatie bij MDT
Bij MDT staan de jongeren centraal. Op basis van hun eigen interesses kiezen de jongeren zelf welke MDT het beste bij hen past. We willen dat MDT wordt ontwikkeld voor, door en mét jongeren. Daarom mogen jongeren zelf (mee)bepalen hoe MDT wordt vormgegeven.
Jongerenparticipatie is een onderdeel van de MDT-werkwijze. Het MDT-jongerenpanel heeft een centrale positie bij MDT. Het MDT-jongerenpanel bestaat uit een gevarieerde groep van 20 tot 25 jongeren van 12 tot 30 jaar. Het panel denkt mee over nieuw beleid, geeft gevraagd en ongevraagd advies en heeft een initiërende en agenderende rol. Naast het zijn van panellid, hebben jongeren ook buiten het panel rollen binnen MDT, zoals die van subsidiebeoordelaar, peer educator en praktijkonderzoeker om de kwaliteit van de projecten te waarborgen.
De jongeren hebben vanuit verschillende rollen een stem binnen MDT en zorgen ervoor dat hun perspectief meegenomen wordt. Zij bewaken en bepalen mede de koers en kwaliteit van MDT.
Jongeren hebben het recht om te participeren. Als jongeren betrokken worden bij zaken die voor hen relevant zijn, heeft dit positieve effecten op de jongeren en op de samenleving.
Bron: rapport MDT & Jongerenparticipatie, beschikbaar via het Onderzoeksrapport MDT 2022.
Bron: Artikel 12 van het VN Kinderrechtenverdrag


De effecten van jongerenparticipatie
Het effect op jongeren: op korte termijn ervaren jongeren een toename in engagement, eigenaarschap en empowerment. Jongeren ervaren dat zij een gezamenlijke stem hebben. Dit kan op lange termijn zorgen voor een toename in vertrouwen in anderen, toename in zelfredzaamheid en meer betrokkenheid met de maatschappij en verantwoordelijkheid naar anderen.
Het effect op de samenleving: door jongeren te betrekken ontstaat er op korte termijn beter passend beleid en is er een toename in sociaal vertrouwen. Op lange termijn leidt dit tot een toename in de sociale cohesie en een beter functionerende democratie.
Jongeren zijn experts van hun eigen leven. Hun ervaringsdeskundigheid geeft een uniek inzicht. Door participatietrajecten met, door en voor jongeren te doen benut je het potentieel maximaal: met positieve impact voor jongeren, volwassenen en de maatschappij.
Bron: NJR
Hoe krijgen jongeren een stem bij jouw MDT?
Jongerenparticipatie is onderdeel van de MDT-werkwijze. Dat betekent dat ook bij jouw MDT-organisatie en -traject jongeren op een laagdrempelige manier moeten kunnen meedoen, meepraten en meebeslissen. Zo blijft jouw MDT ook aansluiten bij de behoefte van jongeren en wordt het een succeservaring voor hen.
Er is geen perfecte vorm van jongerenparticipatie. De gekozen vorm hangt samen met een aantal overwegingen. Daarom vragen we de MDT-projecten om te reflecteren op het leren en experimenteren rondom jongerenparticipatie.
- Zo kan het opzetten van een intensief participatietraject goed werken voor het ontwerpen van een groot programma, terwijl voor een evaluatie van een training een korte uitvraag voldoende kan zijn. Betrek ook vooral de jongeren bij het kiezen van de juiste participatievorm.
- Het kan ook dat jongeren bij jouw MDT een idee of initiatief hebben om uit te voeren. Hoe geeft jouw MDT-project ruimte aan zulke ideeën en hoe kan jij hun ideeën en perspectieven (onder)steunen?
- Belangrijk is dat je samen met je projectteam goed nadenkt over hoe jongeren worden betrokken bij belangrijke ontwikkelingen en/of beslissingen die van invloed zijn op de MDT organisatie én het MDT-traject.
Ben je benieuwd naar meer informatie over jongerenparticipatie? Lees dan hier verder.
Veelgestelde vragen over werkwijze
-
De term (jongeren)participatie verwijst in het algemeen naar inspraak en het proces van actief delen van beslissingen. Voor het nemen van deze beslissingen is het belangrijk dat de betrokkenen voldoende geïnformeerd zijn over de beslissingsmogelijkheden en de implicaties. (Bron: Petintsevaa & Roose, 2020.)
Bij MDT hanteren we de definitie:
“Jongeren kunnen op een laagdrempelige manier meedoen, meepraten en meebeslissen over zaken die voor hen relevant zijn. Er zijn verschillende manieren en vormen waarop jongeren eenmalig of structureel kunnen participeren, zoals raadplegen, adviseren, meedenken en/of meebeslissen.Er zijn veel voorbeelden van verschillende vormen van participatie in de praktijk, wat kan leiden tot spraakverwarring. Daarom is het van belang om altijd aan te geven wie participeert en in welke sociale context (waarin) wordt geparticipeerd. (Bron: Jager-Vreugdenhil, 2011; Rector, 2020.)
Schijnparticipatie treedt op wanneer jongeren wordt gevraagd om input te leveren, maar niet duidelijk wordt hoe deze wordt meegenomen in de besluitvorming, of jongeren dusdanig worden gestuurd in hun antwoord dat het niet bijdraagt aan een verschil in besluitvorming.” (Bron: rapport MDT & Jongerenparticipatie, beschikbaar via het Onderzoeksrapport MDT 2022.)
-
Binnen je subsidie kan je uren opvoeren voor samenwerking. De uren die je besteedt aan het meedenken en -doen met MDT en bijvoorbeeld het meehelpen van bijeenkomsten, kun je onder deze noemer opvoeren en zijn dus subsidiabel.