Onderwerpen > Jongerenparticipatie en co-creatie

Jongerenparticipatie en co-creatie

Gedeeld eigenaarschap is de basis en de kracht van MDT. Vanaf de start van MDT is hieraan gebouwd, door MDT in co-creatie te ontwikkelen met jongeren, maatschappelijke organisaties, onderwijs, gemeenten, bedrijven en de rijksoverheid. Hiermee zorgen we ervoor dat MDT goed aansluit bij de samenleving die continu verandert, en de wensen en behoeften van jongeren en de organisaties die MDT mogelijk maken. 

De MDT-werkwijze

Bij alle relevante ontwikkelingen en vraagstukken binnen MDT betrekken we degenen die er in de praktijk mee te maken krijgen. In de doorontwikkeling van MDT is er structureel feedback opgehaald om MDT continu te verbeteren en zijn nieuwe plannen altijd samen met jongeren en het netwerk gemaakt. Dit maakt het programma zo uniek.

Wij vragen MDT-organisaties om actief met ons mee te denken. Bijvoorbeeld in de verduurzamingsopgave van MDT, die het de komende periode centraal staat. Zo zorgen we ervoor dat hetgeen we hebben opgebouwd ook doorgeven. Vanuit het landelijke MDT-team kun jij dus gevraagd worden om met ons mee te denken of mee te doen. Dit doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld met vragenlijsten, diepte-interviews en co-creatiesessies. Weet dat je ons ontzettend helpt als je meedoet!

Jongerenparticipatie bij MDT

Bij MDT staan de jongeren centraal. Op basis van hun eigen interesses kiezen de jongeren zelf welke MDT het beste bij hen past. We willen dat MDT wordt ontwikkeld voor, door en mét jongeren. Daarom mogen jongeren zelf (mee)bepalen hoe MDT wordt vormgegeven.

Jongerenparticipatie is een onderdeel van de MDT-werkwijze. Het MDT-jongerenpanel heeft een centrale positie bij MDT. Het MDT-jongerenpanel bestaat uit een gevarieerde groep van 20 tot 25 jongeren van 12 tot 30 jaar. Het panel denkt mee over nieuw beleid, geeft gevraagd en ongevraagd advies en heeft een initiërende en agenderende rol. Naast het zijn van panellid, hebben jongeren ook buiten het panel rollen binnen MDT, zoals die van subsidiebeoordelaar, peer educator en praktijkonderzoeker om de kwaliteit van de projecten te waarborgen.

De jongeren hebben vanuit verschillende rollen een stem binnen MDT en zorgen ervoor dat hun perspectief meegenomen wordt. Zij bewaken en bepalen mede de koers en kwaliteit van MDT. 

Jongeren hebben het recht om te participeren. Als jongeren betrokken worden bij zaken die voor hen relevant zijn, heeft dit positieve effecten op de jongeren en op de samenleving.

Bron: rapport MDT & Jongerenparticipatie, beschikbaar via het Onderzoeksrapport MDT 2022.

Bron: Artikel 12 van het VN Kinderrechtenverdrag

De effecten van jongerenparticipatie

Het effect op jongeren: op korte termijn ervaren jongeren een toename in engagement, eigenaarschap en empowerment. Jongeren ervaren dat zij een gezamenlijke stem hebben. Dit kan op lange termijn zorgen voor een toename in vertrouwen in anderen, toename in zelfredzaamheid en meer betrokkenheid met de maatschappij en verantwoordelijkheid naar anderen.

Het effect op de samenleving: door jongeren te betrekken ontstaat er op korte termijn beter passend beleid en is er een toename in sociaal vertrouwen. Op lange termijn leidt dit tot een toename in de sociale cohesie en een beter functionerende democratie.

Jongeren zijn experts van hun eigen leven. Hun ervaringsdeskundigheid geeft een uniek inzicht. Door participatietrajecten met, door en voor jongeren te doen benut je het potentieel maximaal: met positieve impact voor jongeren, volwassenen en de maatschappij.
Bron: NJR

Hoe krijgen jongeren een stem bij jouw MDT?

Jongerenparticipatie is onderdeel van de MDT-werkwijze. Dat betekent dat ook bij jouw MDT-organisatie en -traject jongeren op een laagdrempelige manier moeten kunnen meedoen, meepraten en meebeslissen. Zo blijft jouw MDT ook aansluiten bij de behoefte van jongeren en wordt het een succeservaring voor hen.

Er is geen perfecte vorm van jongerenparticipatie. De gekozen vorm hangt samen met een aantal overwegingen. Daarom vragen we de MDT-projecten om te reflecteren op het leren en experimenteren rondom jongerenparticipatie. 

  • Zo kan het opzetten van een intensief participatietraject goed werken voor het ontwerpen van een groot programma, terwijl voor een evaluatie van een training een korte uitvraag voldoende kan zijn. Betrek ook vooral de jongeren bij het kiezen van de juiste participatievorm. 
  • Het kan ook dat jongeren bij jouw MDT een idee of initiatief hebben om uit te voeren. Hoe geeft jouw MDT-project ruimte aan zulke ideeën en hoe kan jij hun ideeën en perspectieven (onder)steunen? 
  • Belangrijk is dat je samen met je projectteam goed nadenkt over hoe jongeren worden betrokken bij belangrijke ontwikkelingen en/of beslissingen die van invloed zijn op de MDT organisatie én het MDT-traject. 

Ben je benieuwd naar meer informatie over jongerenparticipatie? Lees dan hier verder.

Veelgestelde vragen over werkwijze

Vragen, opmerkingen of tips?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief