Onderwerpen > Jongerenparticipatie en co-creatie
Jongerenparticipatie en co-creatie

De MDT-werkwijze: co-creatie en participatie
Als programma betrekken we bij alle relevante ontwikkelingen en vraagstukken degenen die er in de praktijk mee te maken krijgen. Deze werkwijze maakt het MDT-programma uniek. Vanuit het landelijke MDT-team vragen wij MDT-organisaties om actief met ons mee te denken of te doen. Dit doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld met vragenlijsten, diepte-interviews en co-creatiesessies. Weet dat je ons ontzettend helpt als je meedoet!
Jongerenparticipatie bij MDT
Binnen MDT kunnen jongeren op een laagdrempelige en veilige manier meepraten, meedoen en meebeslissen over zaken die voor hen belangrijk zijn, zoals de invulling van het MDT-traject. Dit gebeurt in een omgeving waar zij zeggenschap en eigenaarschap ervaren, andere jongeren ontmoeten en ontdekken dat ze meer kunnen dan ze dachten. Deze betrokkenheid maakt MDT niet alleen leuker en leerzamer, maar ook betekenisvoller en beter afgestemd op wat jongeren nodig hebben.
Bij MDT staan jongeren centraal. Op basis van hun eigen interesses kiezen jongeren zelf welke MDT het beste bij hen past. Jongeren zijn experts van hun eigen leven. Hun ervaringsdeskundigheid geeft een uniek inzicht. Door trajecten met, door en voor jongeren te ontwikkelen benut je het potentieel maximaal: met positieve impact voor jongeren, professionals en de maatschappij.


De effecten van jongerenparticipatie
Het effect op jongeren: op korte termijn ervaren jongeren een toename in engagement, eigenaarschap en empowerment. Jongeren ervaren dat zij een gezamenlijke stem hebben. Dit kan op lange termijn zorgen voor een toename in vertrouwen in anderen, toename in zelfredzaamheid en meer betrokkenheid bij de maatschappij en verantwoordelijkheid naar anderen.
Het effect op de samenleving: door jongeren te betrekken ontstaat er op korte termijn beter passend beleid en is er een toename in sociaal vertrouwen. Op lange termijn leidt dit tot een toename in de sociale cohesie en een beter functionerende democratie.
Bron: NJR
Hoe krijgen jongeren een stem bij jouw MDT?
Jongerenparticipatie is onderdeel van de MDT-werkwijze. Dat betekent dat ook bij jouw MDT-organisatie en -traject jongeren op een laagdrempelige manier moeten kunnen meedoen, meepraten en meebeslissen. Zo blijft jouw MDT ook aansluiten bij de behoefte van jongeren en wordt het een succeservaring voor hen. Er is geen perfecte vorm van jongerenparticipatie. De gekozen vorm hangt samen met een aantal overwegingen. Daarom vragen we de MDT-projecten om te reflecteren op het leren en experimenteren rondom jongerenparticipatie. We moedigen je aan om dat vooral samen met jongeren te doen!
Om je op weg te helpen: NJR’s bouwstenen voor betekenisvolle jongerenparticipatie kunnen een goede leidraad zijn voor hoe je jongerenparticipatie vormgeeft binnen je project.
En hier deelt ZonMw een aantal geleerde lessen vanuit andere MDT-organisaties over op welke manier je jongeren een stem kunt geven in jouw project.
Wat werkt goed bij het vormgeven van jongerenparticipatie?
Uit MDT-onderzoek blijkt dat:
•Jongeren die mee kunnen doen, meepraten en meebeslissen, meer talenten ontwikkelen, zich meer gewaardeerd voelen en hun MDT-ervaring een hoger cijfer geven.
• Participatie aantrekkelijk en toegankelijk is wanneer de activiteiten, projecten of vormen van inspraak aansluiten bij de voorkeuren van de specifieke doelgroep (bijvoorbeeld per thema, leeftijdsgroep of rol die jongeren willen vervullen).
• Het belangrijk is om transparant te zijn over de invloed die jongeren hebben: of het nu gaat om meedenken, meedoen of meebeslissen – wees vooraf helder waar jongeren inspraak hebben (en waarin niet) en wat er met hun inbreng gebeurt.
• Om recht te doen aan de verscheidenheid van jongeren binnen jouw organisatie, het belangrijk is om te zorgen voor een diverse en representatieve groep jongeren. Daarbij moet iedere jongere gestimuleerd en ondersteund worden om vanuit zijn of haar eigen kracht en ervaring een waardevolle bijdrage te leveren.
Veelgestelde vragen over werkwijze
-
De term (jongeren)participatie verwijst in het algemeen naar inspraak en het proces van actief delen van beslissingen. Voor het nemen van deze beslissingen is het belangrijk dat de betrokkenen voldoende geïnformeerd zijn over de beslissingsmogelijkheden en de implicaties. (Bron: Petintsevaa & Roose, 2020.)
Bij MDT hanteren we de definitie:
“Jongeren kunnen op een laagdrempelige manier meedoen, meepraten en meebeslissen over zaken die voor hen relevant zijn. Er zijn verschillende manieren en vormen waarop jongeren eenmalig of structureel kunnen participeren, zoals raadplegen, adviseren, meedenken en/of meebeslissen.Er zijn veel voorbeelden van verschillende vormen van participatie in de praktijk, wat kan leiden tot spraakverwarring. Daarom is het van belang om altijd aan te geven wie participeert en in welke sociale context (waarin) wordt geparticipeerd. (Bron: Jager-Vreugdenhil, 2011; Rector, 2020.)
Schijnparticipatie treedt op wanneer jongeren wordt gevraagd om input te leveren, maar niet duidelijk wordt hoe deze wordt meegenomen in de besluitvorming, of jongeren dusdanig worden gestuurd in hun antwoord dat het niet bijdraagt aan een verschil in besluitvorming.” (Bron: rapport MDT & Jongerenparticipatie, beschikbaar via het Onderzoeksrapport MDT 2022.)
-
Binnen je subsidie kan je uren opvoeren voor samenwerking. De uren die je besteedt aan het meedenken en -doen met MDT en bijvoorbeeld het meehelpen van bijeenkomsten, kun je onder deze noemer opvoeren en zijn dus subsidiabel.